Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

måndag 17 september 2012

Carl Barks... en klassiker för alla...

Den första serietidning som jag långsamt bokstaverade mig igenom, var en Kalle Anka. Troligen hände detta 1972. Kalle Anka fanns i mitt hem, vi prenumererade på den några år. Jag tyckte bäst om dom äldre avsnitten där Kalle hade lång näbb. Långt senare lärde jag mig att upphovsmannen hette Carl Barks.

min favorit bild av Carl Barks.


Nyligen köpte jag en spännande utgåva från Rainbow Publishing, The Carl Barks library of
Walt Disney´s Donald Duck. Stort format, hårda pärmar och ca 250 sidor per del, späckade med foton texter och naturligtvis hans serier. Nästan allt ihop i svart-vitt. Den senaste veckan har jag läst mig igenom många sköna klassiker.

Carl Barks började som animatör, det var tydligt i början.
Att det är svart vitt gör att man fokuserar mycket på linjerna, och det är ingen nackdel när man har Carl Barks i handen. Han är mästerlig på att komponera en serieruta, få ihop dom till enkla, läsbara bilder, fyllda av charm och temperament. Dom första serierna präglas av animationsuppslag, slap-sticken sitter hårt i de flesta rutor. Men redan efter några hundra sidor smyger sig seriens fördelar in och berättelserna speglas med mer genomarbetade miljöer och karaktärer. Kalle gör som den samtida Europeiska hjälten TinTin, han reser runt i världen och med klara linjer skildras både drama och humor. 

från Kalles resor över världen.
ute i den stora världen finns det en grogg affär...




Fantasi är en härlig uppfinning, man tar två bekanta former/saker och sätter ihop dom i en ny eller otippad version, detta var Carl Barks mästare på. Fyrkanter och höns är totalt otippat, men visst finns det fyrkantiga hönor i Anderna, det har jag läst i Kalle Anka, så det måste vara sant.



Här finns långa, komplexa texter med analyser av serierna och här finns foton som visar hur Carl Barks jobbat. Det är inte bara vackert att återse hans linjer och möta fantasin igen, det är underhållande att läsa om serierna och ta del av skapelserna och den tydliga utvecklingen.

Man blir glad av Carl Barks, återupplev hans serier, eller om du inte har hittat honom än, varsågod du har en välsmakande serietårta framför dig, ta för dig... smaklig måltid. Du hittar lätt olika utgåvor på Tradera eller i något serieantikvariat nära dig.


 the Carl Barks Library of Walt Disney´s Donald Duck, utgiven av Rainbow Publisching  1984.

serienostalgi  Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar