Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

tisdag 13 september 2011

Jan Lööf, en linjes betydelse del 1


så spännande att det brister!



I mitten av 70-talet såg jag fram emot torsdagen, då fick vi veckopeng. Morsan vände ut och in på börsen och ut ramla två kronor och femtio öre. Det räckte till en bamse eller fantomen, pluss lite godis. Fast just denna vecka tummade jag nyfiket på ett litet album. Felix och det stora upproret. "En svensk Tintin" stod det på omslaget, det väckte min nyfikenhet. Teckningarna var luftiga, skurkarna skurklika och fantasin flödande. Men.. men prislappen ...4 kr och 70 öre.

Jag klämde en stund på mina mynt innan jag godissugen gick hem och inväntade nästa Torsdag. Sedan dess har jag haft ett varmt hjärta för Jan Lööf och hans figurer. Albumet blev sönderläst och är idag försvunnet, men jag har några andra liggande och dom berör mig fortfarande, vad är det med barndommen som etsar sig så fast inom oss?





Jag hade läst något äventyr med Felix innan jag köpte hans album, i en veckortidning, kanske Allers som fanns hemma hos min Farmor, men framför allt i serietidningen Seriepressen. Felix skapades i slutet av 60-talet av den begåvade Jan Lööf, bördig från Trollhättan.

ur Seriepressen.



Jan Lööf leder oss rakt igenom vindlande äventyr där vi lika gärna kan möta, fantomen som buffalo bill, varulvar eller Toby den vita elfanten. Fantasin sprutar ur rutorna och som ung grabb drabbades man obarmhärtigt av de rena linjerna som förde oss genom skrotupplag, längs gamla gator och till exotiska öar. Figurerna kunde vara sorgliga, arga eller drabbade av någon olycka eller besatta av en passion, de kunde lyssna på argument och ändra uppfattning, beväpnade och hotfulla jättar förändrades till driftiga kämpar. Här gjordes det revolt mot förtryckare, poliser fick blåtiror och raggare hjälpte den svenske tintin.

Jag har läst hundratals fantomen, bamse eller kalle ankor, men det är Felix äventyr jag minns bäst från de unga åren. Kanske är det ljust det de ständiga överraskningarna som fångar mig. Ufo, tidsresor och knasiga bifigurer kryddar rutorna, allt är fantasifullt men tydligt, Felix neutrala personlighet gör det lätt att placera sig själv i historien. Felix följer med och handlar ibland slagkraftigt, men är oftast i bakgrunden.

Jan Lööfs Samlade verk finns utgivna av Kartago Förlag, det ska skriva om nästa gång.
Du vet väl att du kan se bilder av Jan Lööf på Göteborgs konstmuseum om en vecka, missa inte det!!!

serieglädje Stefan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar