Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

torsdag 8 september 2011

Horror Comics ...


Foto Stefan Niklasson, lerfigurer Hampus Niklasson.



Skräckserier har aldrig varit min grej. Jag har läst några lite då och då, men aldrig blivit förtjust. Den senaste tiden har det kommit mycket vandrande zoombies till serielandskapet. Så till slut bestämde jag mig för att ge det en chans. Jag köpte en görtjock samling, 500 sidor med skräckserier från 40 talet och fram till nutid. Släckte ner huset, lät vargarna yla och tände några små stearinljus.

Samlingen är snyggt presenterad och korta texter inleder varje serie, det sätter de utvalda historierna i ett sammanhang, det gillar jag. Samlingen innehåller inte dom mer kända tecknarna, utan här tas de b-laget in på plan.  Ibland sprätter det till i bilderna och en å annan lyckas förmedla en läskig stämning, som susar genom huvudet när den första höststormen viner utanför.

Efter några hundra sidors läsande somnar man utmattad och sover lugnt, till min besvikelse blir det inga läskiga mardrömmar, inte ens en sketliten minizoombie som gått vilse, dyker upp under natten.
Jag drar mig igenom boken och hittar en å annan godbit, men det är lite enformigt med så mycket skräck på en gång. Det intressanta är väl att få historiken så klar för sig man kan se utvecklingen och sättet att förmedla serier på, hur varje årtionde tycks ha sin stil och charm. Jag gillar nog de äldsta bäst, det träiga sega med en liten knorr på slutet, inte allt i bild utan blodet får droppa mellan rutorna.

Det är focus på historierna och en hel del finns hämtat från H.P. Lovecraft och seriemästare som Roy Thomas, så ibland hittar man in till vassa råttor och stinkande källare. En av bokens historier finns återgiven två gånger, en från 60 talet och en från modern tid. Kul att jämföra och lite lärorikt. Jag saknar de mer kända tecknarna eftersom jag gärna fångas av ett gott hantverk, en bra historia räcker inte.

Skräck är fortfarande inte riktigt min grej.
Betyg 2/5
The Mammoth Book of Horror Comics, Edited by Peter Normanton, utgiven av Robinson 2008

2 kommentarer:

  1. På tal om seriefigurer så träffade jag en för 10-års sedan som hette "PASS PÅ"....
    Hade jag kunnat få fram hans karaktär, färdigheter och samspelet med paletten, så hade det blivit en succé. Killen var en "natural comedian", och mitt liv hade varit klart tråkigare om inte våra väggar korsades år 2001.
    "vad fan har du gjort med guossarna !"....eller vem fan hade kunnat uppfinna något sådant????


    Hälsn.

    Julio

    SvaraRadera
  2. Det var en härlig tid, jag garvar fortfarande högt när denna härliga figur dyker upp, jag försökte en gång göra serie på just detta, men verkligheten överträffade förmågan, kvar blir i alla fall några underliga minnen med muntra mungipor.

    hoppas allt är väl med dig Julio!

    SvaraRadera